UMÓW WIZYTĘ
ZAPRASZAMY
PON.-PT.: 8.00-17.00
OBSŁUGUJEMY M.IN.:
POSIADAMY UMOWY Z UBEZPIECZYCIELAMI:
Szczecin-Dąbie, ul. Przestrzenna 76, tel. 91 460 10 65

Porady Radex Expert

Z pewnością każdemu zależy na tym, aby jego auto jak najdłużej funkcjonowało bez żadnych awarii i napraw. Daje nam to komfort użytkowania pojazdu i poczucie bezpieczeństwa. Proste z pozoru zabiegi, jak chociażby wymiana oleju czy kontrolowanie zużycia układu hamulcowego, pozwalają na zmniejszenie awaryjności pojazdu. Poniżej prezentujemy Państwu kilka przydatnych porad.

UKŁAD HAMULCOWY

W przypadku wszystkich aut - można podzielić na kilka części, zaczynając od tych, które bezpośrednio odpowiadają za zatrzymywanie kół, czyli tarcze (rzadziej bębny), klocki czy szczęki hamulcowe.

Po czym mogę poznać, że klocki hamulcowe w moim samochodzie nadają się do wymiany?

  • Układ hamulcowy powinien być przedmiotem kontroli podczas każdego przeglądu okresowego pojazdu. Z reguły bardziej na stan techniczny samochodu zwracamy uwagę przed latem i zimą. Wizytę u mechanika warto zaplanować dwa razy w roku.
  • Jestem pewien, że będziesz w stanie to sam zauważyć. Gdy coś niepokojącego zacznie dziać się z hamulcem, najlepiej od razu sprawdzić właśnie klocki.
  • Klocki hamulcowe zużywają się szybciej niż tarcze i dlatego nie zawsze jest konieczność wymiany obu tych elementów jednocześnie. Jednak z racji tego, że ściśle ze sobą współpracują ich wybór nie może być przypadkowy.
  • Tanie produkty bez stosownych certyfikatów nie będą zapewniały odpowiedniej skuteczność hamowania ani żywotności. Zgodnie z prawem, wszystkie klocki powinny obecnie posiadać homologację ECE R90 określającą standardy jakościowe.
  • Uważajmy również na czerwoną lampkę z wykrzyknikiem, pojawiającą się na tablicy rozdzielczej. W tym przypadku możemy mieć do czynienia z wyciekiem płynu hamulcowego z układu. Wtedy bezwzględnie trzeba udać się do mechanika.
  • Zaniechanie wymiany klocków hamulcowych jak również długotrwała eksploatacja pojazdu przy zużytych klockach hamulcowych doprowadzi do utraty skuteczności hamowania, stworzy zagrożenie w ruchu lądowym jak również doprowadzi do uszkodzenia tarcz hamulcowych.

Mocne, niebezpieczne wręcz zużycie klocków i tarcz hamulcowych. Często nieprawidłowo działają też zaciski - są one, niestety, nierzadko pomijane przy przeglądzie auta.

Niebezpieczna może być także korozja elementów układu hamulcowego. Dotyczy ona elementów zewnętrznych, takich jak przewody, zaciski, tarcze. Pracują one w wilgotnym środowisku i zmieniając temperaturę łatwo rdzewieją.

WYMIANA OLEJU

W samochodzie to jedna z podstawowych i zarazem najważniejszych czynności eksploatacyjnych. Od jej prawidłowego przebiegu zależy m.in. funkcjonalność i wydolność silnika.

Zaniedbania w tej materii mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń samochodu i niejednokrotnie przekreślić szansę bezawaryjnej pracy silnika. Dlatego tak ważne jest, aby ten zabieg wykonać starannie.

  1. Zbyt długa jazda z nieprawidłowym poziomem oleju nie może się dobrze skończyć. Jeśli środka smarnego będzie zbyt mało, najpierw zniszczeniu ulegną panewki, a następnie kolejne elementy układu korbowo-tłokowego. W skrajnym wypadku korbowód może „wyskoczyć” bokiem i wtedy silnik nadaje się tylko do wyrzucenia.
  2. Pamiętajcie też o tym, że malejący poziom oleju nie zawsze musi świadczyć o usterce.
  3. Wymiana oleju należy się każdemu silnikowi co mniej więcej 10-30 000 kilometrów. Tak duża rozpiętość przebiegu wynika z warunków eksploatacji, ale i budowy silnika. Tak czy inaczej warto to jednak zrobić wcześniej niż później, bo olej to jeden z najważniejszych „płynów”.
  4. Jeśli odstawiamy nasze auto do autoryzowanego serwisu, mechanicy zazwyczaj wiedzą ile i jaki olej zastosować. Jeśli jednak korzystamy z tanich serwisów będziemy zostawieni sami sobie. Sami musimy wybrać i kupić olej.

Gdyby ktoś mimo wszystko nie wymieniłby olej przypominamy, że w oleju, oprócz cząstek sadzy, znajdziemy też produkty powstałe w wyniku tarcia, jak chociażby mikroskopijne cząsteczki metalu. O tym, czy jakość (zależna od częstotliwości wymiany) oleju ma wpływ na żywotność silnika najlepiej wiedzą mechanicy, którzy na co dzień zajmują się remontami jednostek napędowych. Wystarczy wziąć do ręki jedną z panewek głównych wału korbowego silnika, w którym oszczędzano na oleju. Gdyby nie oszczędzano, nie trzeba by się do nich dobierać...

OPONY

Obiegowa opinia głosi, że opony z homologacją projektowane są pod kątem danego modelu samochodu. W praktyce jednak nie zawsze jest to prawdą. Najprościej można podzielić homologacje na dwa rodzaje:

  1. W pierwszym przypadku homologacji opon, producent samochodu wybiera jeden, bądź kilka modeli opon, które poddaje homologacji i przyjmuje jako tzw. Original Equipment (w skrócie OE). Są to standardowe bieżniki z wybitym oznaczeniem homologacji na ścianie bocznej. Producent pojazdu może zastrzec w okresie gwarancji montaż następnych opon wyłącznie z homologacją. Taki rodzaj homologacji jest bardzo powszechny, najczęściej występuje w przypadku opon o najpopularniejszych rozmiarach.
  2. Drugi rodzaj homologacji opon jest dokładnie tym, o czym większość osób myśli mając na uwadze opony homologowane do modelu pojazdu. Mamy z nią do czynienia w przypadku, gdy producent samochodu zamawia od wybranego producenta opon specjalny model, który będzie w pełni dostosowany do jego pojazdu. Takie ogumienie, mimo iż często ma taką samą nazwę co standardowe, dostępne w sprzedaży opony, najczęściej ma zmodyfikowaną rzeźbę bieżnika, może mieć zmienioną mieszankę, czy konstrukcję wewnętrzną.
Wszystko to ma na celu uzyskanie możliwie najlepszych pożądanych osiągów, właściwości jezdnych oraz komfortu podróżowania wybranym modelem samochodu.

Należy jednak zaznaczyć, że drugi wspomniany rodzaj homologacji, występuje na ogół w autach najwyższych klasy.

Na to pytanie Czy opony z homologacją są lepsze?, nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
Wiele zależy od tego, jakim autem się poruszamy, warto zastosować się do zaleceń producenta pojazdu.

METALICZNE HAŁASY Z UKŁADU NAPĘDOWEGO

W przypadku gdy przy obrotach pomiędzy 2000/min - 2500/min (czasami powyżej 4000/min) pojawia się metaliczny hałas, pochodzący z przedniej prawej strony układu napędowego. Hałas ten może dochodzić z miejsca łączenia z półosią. Niedostateczne smarowanie jest powodem zwiększenia się luzu w miejscu łączenia. W związku z tym producent pojazdu zmodyfikował smar używany podczas produkcji. Zapobiega on powstawaniu hałasu na połączeniu wału napędowego. Dlatego po zdiagnozowaniu hałasu, powinno się przede wszystkim oczyścić złącze w układzie napędowym i zastosować nowy smar.

Jeśli pomimo smarowania metaliczny hałas nadal występuje, należy zweryfikować jego przyczynę, jest możliwość uszkodzenia Dwumasowgo Koła Zamachowego. Decyzja o wymianie Dwumasowego Koła Zamachowego powinna być podjęta dopiero po wszystkich niezbędnych badaniach.

Treści zaczerpnięte z:

  • Poradnik Mechanika - Wyd. MON 1998 r.
  • Auto porady - www.fakt.pl
  • Porady - www.motofakty.pl
  • Usługi - www.motointegrator.pl
  • O Czym Pamiętać - www.auto-swiat.pl

MECHANIKA - USŁUGI BLACHARSKIE I LAKIERNICZE - SERWIS KLIMATYZACJI - SPRZEDAŻ I WYMIANA OPON
Szczecin-Dąbie
ul. Przestrzenna 76
tel. 91 460 10 65
radex.servis@wp.pl